onsdag 11 mars 2015

Ska man ge pengar till tiggare

ja,enligt konsekvensetiker 

Som konsekvensetiker tänker jag att om jag ger henne mina 5 kronor så kan hon köpa mat och dricka om hon får av fler och om hon har barn kan hon försörja dem och sig själv om hon samlar in pengar och jag mår bra om jag ger henne pengar eftersom jag hjälper en människa.

Nej,enligt konsekvensetiker

Nej eftersom det finns många tiggare i Lund och om jag ger till en vill jag kanske ge till alla och jag har inte pengar till det och jag kan inte gå till alla och ge alla pengar och det kan ju leda till att jag inte mår så bra för att jag hade pengar som jag inte behövde men vill ge till alla och det blir orättvist om jag inte ger till alla och det finns säkert någon annan som ger henne pengar.

ja,enligt pliktetiker

Min plikt som person är att hjälpa andra människor så ofta jag kan. Många tiggare har barn och de är också min plikt som person att hjälpa dem också genom att ge tiggarna pengar som hon kommer använda så hennes barn kan få mat.

Nej,enligt pliktetiker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar